Blogger Templates

balik kampung

Wow !! ta sabar mau pulang ke kampung ..
Dan dengan niat mahu ziarah kubur arwah atok dan arwah sepupu rapat aku dia memang baik ngan aku
But kini mereka sudah tiada lagi
Aku sayang akan mereka
Arwah atok ku itu adalah seorang atok yang terbaik di dunia nie
Alangkah indah jika mereka suma masih ada lagi
By the way “life must go on”
Walaupun mereka tiada di depan mata
Tp mereka sentiasa ada dalam hati aku
Sebelum gerak
Dirumah sementara aku kemas2 tiba2
Ayah berkata “adik kamu nak bawak keta tak”
“OMG !! cam ta caye je huhu, n then aku cakap lau ayah percaya at adik, adik oke saja”
Die senyum sinis
Tiba di highway hentian senawang menunggu azan
Untuk aku berbuka puasa
Selesai berbuka ayah bertanya lagi
“kamu nak bawak tak??”
Huhu aku pkir2 dengan pntas
Nanti aku ta bawak aku akan terlepas peluang nie
“oke adik bawak”
Dengan semangat dan jiwa kental aku
Penuh yakin au membawa nya dan dalam fikiran aku
Aku membawa insan tersayang iaitu mama n ayah
So aku harus berhati2
Tiba di tengah2 highway aku hampir bertempur dengan 2 biji lori keluar dengan secara tiba2 dan sekali gus ..
Huhh !! memang berdebar aku di buatnya then aku brek
Syukur alhmdulillah tiada apa2 yang berlaku
Tiba di kawasan kampung aku ke rumah mak lang aku untuk membawa nenek aku pulang kerana dia duduk sebentar di situ
OTW nak balik kampuung aku membw 3 nyawa insan yang aku sayangi
Aku kena hati2 dan di kawaan tuh aku membawa perlahan sahaja
Tiba2 nenek berkata
“wah bagus lah lepas nie dah ada driver baru suume dah ada lesen”
“elok lah adik dah pndai bawak nanti senang mama ayah”
“bagus adik nie cepat tangkap ngan jalan n jiwa die terang untuk bawak keta”
Semua kata2 tuh sering bermain di firiran dan telinga aku
Dan dengan kata2 itu lah akan memberi semangat pada aku
Alhamdulillah aku dah tiba di kampung jam 1 pagi
Aku ta dapat tidur dengan panasnya
So aku msg dengan insan yang aku cintai smbil tgk tb3
Ta puas aku tidur tiba2 jam mama ayah aku plak berbnyi
Adoii kacau toll ah …
Baru nak lena kemdian aku mula panas kembali
Aku pown tidur di dalam bilik dapat jugak aku tidur
Jam 9 aku di kejutkan dengan suara riuh mama dan nenek
Aku bangkit dan ayah mama nenek sume g pasar
Tinggl lah aku sowang 
kemudian aku sarapan yang telah disediakan oleh nenek
iaitu cokodok dan air kopi buat sendiri hehe



sementara ta de keje aku kemas umah n wat ape2 yang patut
Tidak lama tuh mereka balik dan bergegas suruh aku siap
Nak g kubur arwah atok n sepupu aku
Tiba di sana aku timbuskan balik tanah yang telah rata
Di situ tiada apa2
Cangkul ke ape ke memang ta de
So aku ternmpak 1 objek nie dah karat n tiada batang
Dengan tekad aku menggunakan peralatan tuh untuk timbuskan tanah
Penuh bersungguh2 aku membuatnya sehingga aku tidak perasan tangan aku melecet
Hampir siap baku aku perasan
OMG !! luka belah kiri teruknya



Aku biar dan teruskan jugak tengok lagi sebelah ada lagi
Pedih kedua tangan aku tp aku tahan
pedihnya hanya allah je la yang taw
smpai skunk masih berdenyut lagi
Aku sanggup berkorban apa saja demi org yang aku sayangi
Selesai membersihkan kawasan kubur
Nenek ayah mama dan disusuli ngan aku menabur bunga dan air
Pada kubur arwah atok dan arwah sepupu aku
“semoga rohnya  di cucuri rahmat dan selamat berpuasa kepada mereka”
Dan aku teruskan kemas2 kawasan rumah nenek
Yang penuh ngan semak aku cangkul
Walaupun tangan aku sudah sakit2 aku tetap nak berkemas
Nenek dah kata ta yah wat kejje sume tangan to pedih
Ta pe sikit je nie aku berkata
Lepas makan semua tidur aku je ta dapat tidur
Tah kenapa tah ermm ….
Dalam petang sikit kami pown pulang ke seremban
Tinggal lah nenek seorang
Tiba di highway alor gajah ayah mempelawa aku sekali lagi
“adik bawak keta tak dik”
Aku pown berkata bole lah
Dengan kesihatan ayah aku ta begitu ehat aku membawa kereta to dengan penuh yakin sehingga lah tiba di eremban
Alhamdulillah
Tetapi sebelum smpai di rumah aku g umah mak teh dulu
Untuk memberi bekal yang nenek kirim pada anknya
Dan aku pwn pulang ke rumah
Syukr alhamdulillah aku telah smpai
Siap parking dalam umah lagi huh
Best gle
Tp kejang jugak lah kan
Mana ke tidaknya bwak keta besar
Tp 1 pengalaman yang best ….
Terima kasih ayah mama kerana percaya dekat adik
Dan memberi adik bawa keta yang berharga tuh
Hehe ….
Adik hargai sangat2
Walaupun ayah mara2 biasa lah kan
Lg pn adik baru nak belajar bawa kereta tuh …
Ape2 pown adik sayang mama ayah ….
kepercayaan mama ayah adik tak kan sia2 kan ...


seorang gadis menyuarakan suara hati

0 comments: